PHP Functions

Fungsi PHP (PHP Functions)


Mencipta fungsi PHP

Fungsi adalah blok kod yang boleh dilakukan bila-bila masa kita perlukannya.

Mencipta fungsi PHP:
  • Semua fungsi bermula dengan perkataan "function ()"
  • Nama fungsi - Ia harus dicipta agar dapat memahami fungsi yang ingin dicipta berdasarkan nama yang diberi. Nama fungsi boleh bermula dengan huruf atau underscore (bukan nombor)
  • Tambah "{" - Kod fungsi bermula selepas pembukaan curly bersedia
  • Memasukkan kod fungsi
  • Tambah "}" - Fungsi itu selesai dengan curly brace bersedia tutup

Contoh

Satu fungsi mudah yang menulis nama saya apabila ia dipanggil:
<html>
<body>
<?php
function tulisNamaSaya()
  {
  echo "Nur Hazwani";
  }
tulisNamaSaya();
?>
</body>
</html>





Menggunakan Fungsi PHP

Sekarang kita akan menggunakan fungsi dalam skrip PHP:
<html>
<body>
<?php
function tulisNamaSaya()
  {
  echo "Nur Hazwani";
  }
echo "Selamat datang!<br />";
echo "Nama saya ";
tulisNamaSaya();
echo ".<br />Betul, ";
tulisNamaSaya();
echo " adalah nama saya.";
?>
</body>
</html>

Output bagi kod di atas adalah seperti ini:






Fungsi PHP - Menambah parameter

Fungsi pertama kami (tulisNamaSaya ()) adalah satu fungsi yang sangat mudah. Ia hanya menulis statik string.

Untuk menambah fungsi lebih kepada fungsi, kita boleh menambah parameter. Parameter adalah seperti pembolehubah.

Anda mungkin perasan yang kurungan selepas nama fungsi, seperti:
tulisNamaSaya (). Parameter yang dinyatakan adalah di dalam kurungan.

Contoh 1

Contoh berikut adalah menulis nama-nama pertama yang berbeza, tetapi nama akhir yang sama:

<html>
<body>
<?php
function tulisNamaSaya($fname)
  {
  echo $fname . " Hamdan.<br />";
  }
echo "Nama saya ";
tulisNamaSaya("Hazwani");
echo "Nama saya ";
tulisNamaSaya("Hadaina");
echo "Nama saya ";
tulisNamaSaya("Hadifah");
?>
</body>
</html>

Output kod di atas seperti berikut:

 

 

 

Contoh 2

Fungsi berikut mempunyai dua parameter:
<html>
<body>
<?php
function tulisNamaSaya($fname,$punctuation)
  {
  echo $fname . " Hamdan" . $punctuation . "<br />";
  }
echo "Nama saya ";
tulisNamaSaya("Hazwani",".");
echo "Nama saya ";
tulisNamaSaya("Hadaina","!");
echo "Nama saya ";
tulisNamaSaya("Hadifah","...");
?>
</body>
</html>

Output kod di atas seperti berikut:






Fungsi PHP - Return Values

Fungsi ini juga boleh digunakan untuk mengembalikan nilai-nilai.

Contoh

<html>
<body>
<?php
function tambah($x,$y)
  {
  $jum = $x + $y;
  return $jum;
  }
echo "4 + 11 = " . tambah(4,11);
?>
</body>
</html>

Output kod di atas seperti berikut:

0 comments :

Post a Comment

Selamat datang ke blog saya. Blog ini akan mengajar anda pendidikan asas pengaturcaraan PHP dan MySQL .
 
Copyright 2009 Pendidikan Asas Pengaturcaraan PHP & MySQL All rights reserved.
Free Blogger Templates by DeluxeTemplates.net
Wordpress Theme by EZwpthemes